Etiketter

, , , , , ,

marockansk potatisomelett & kikärtstagine

Ibland blir man bara så fruktansvärt trött på vanlig mat. Det känns som om pasta och biff och torsk och potatis håller på att växa ut ur öronen på en. För att inte prata om bönor och alla foträta rotsaker…

Så kände jag en dag när jag slog upp tidningen och hittade recept på – marockansk mat.

Tjoho, fram med kryddburkarna. Matglädjen var tillbaka!

Det här behövs till 4 personer:
Potatisomelett
5 kokta potatisar
olivolja
1 gul lök, skalad & finhackad
2 vitlöksklyftor, skalade & finhackade
6 ägg
1 tsk harissa (stark marockansk chilipasta)
1 msk hackad persilja
salt

Kikärtstagine
2 burkar kokta kikärtor
olivolja
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
½ tsk cayennepeppar (lite mindre om man inte gillar chilihetta)
1 kanelstång
1 gul lök, skalade & finhackad
1 vitlöksklyfta, skalad & finhackad
1 ask körsbärstomater
2 msk hackad persilja
salt & svartpeppar

Gör så här:
Potatisomelett
Sätt ugnen på 125 grader. Mosa potatisen med en gaffel.

Fräs lök och vitlök glansig i olivolja. Använd en stekpanna som tål att stå i ugnen. Blanda ner löken i den mosade potatisen.

Knäck äggen i en bunke. Blanda ner persilja, harissa och salt. Blanda ihop äggsmeten med potatisblandningen. Stek allt i stekpannan tills botten på omeletten har stannat. Ställ in den ugnen tills omeletten har fått fin färg.

Kikärtstagine
Skölj kikärtorna. Halvera tomaterna, kärna ur dem och skär i mindre bitar.

Fräs kryddorna i en stekpanna med olivolja till det luktar gott av kryddorna. Lägg ner lök och vitlök. Fräs den glansig.

Lägg ner tomater och kikärtor. Stek på ganska svag värme 10 – 15 minuter. Rör om ibland.

Det här är inga recept jag har kommit på själv. Jag hittade dem i DN, men från början kommer recepten från Markiz Talhaouis marockanska kokbok.

Men sedan är det ju som det är med mig; jag kan inte låta bli att mixtra lite med maten. Här har jag t ex tagit med vitlök i taginen och uteslutit koriander. Två skäl: dels hade jag ingen koriander hemma, och dels är det ingen favorit. (De sakerna hänger ihop…)

Någon gång ska jag testa att göra recepten fylligare. Nu är det ganska en ganska ”spetsig” smak, som det ofta är med chilihetta. Då ska jag ta mer vitlök, mer persilja och kanske mer lök.

Det kanske inte blir så äkta marockanskt, men det är ju som Gordon Ramsey säger:

– Ett recept är en vägledning. Att lägga till, dra ifrån och utveckla är en del av nöjet