Etiketter

, ,

Lättar än så här blir inte matlagning. Man svänger förbi fiskaffären, köper ett halvt kilo hel plattfisk per person. Hemma i köket klipper man bort fenor och stjärt – och langar in fisken i ugnen. Under tiden sippar man på ett litet glas vitt vin – eller fixar tillbehören.

I mitt fall är det till och med lättare. Det är hustrun som lagar plattfisk i familjen, så allt jag behöver göra är att åka förbi fiskaffären.

I det här receptet har slätvar fått en stund i ugnen, men tidigare har det varit både rödspätta och rödtunga. Samtliga fiskar funkar jättebra med bara salt & peppar – och så ganska låg temperatur i ugnen.

Men det klart, tillbehören kan variera. Antingen romsås med dill och vin eller den klassiska kombon smält smör och riven pepparrot. Men någon gång ska jag testa räkröra (typ Skagenröra) till fiskarna. Jag tror det kan bli en perfect match.

Nu till det nästa löjligt enkla ”receptet”.

Det här behövs till 4 personer:
2 kg hel men urtagen plattfisk
salt & peppar
olivolja

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Klipp bort fenor och stjärt. Salta & peppra. Lägg fisken i en oljad långpanna. Sätt in den i ugnen tills fiskköttet är vitt och släpper från benen. (Om du använder stektermometer ska den upp i 52 – 53 grader). För slätvar tar det ca 45 minuter, för mindre plattfiskar går det mycket snabbare.

Jag handlade fisken i ett av Västsveriges snobbigare områden. Framför mig i kön stod en 45-åring som väldigt gärna ville berätta hur framgångsrik och kunnig han var.

Först undervisade han expediten (som jobbar med fisk hela dagarna) om slätvarens rätta färg. Några var aningen vitare i köttet, andra aningen mer mjölkfärgade. Jag såg ingen skillnad. Det gjorde inte fiskförsäljaren heller…

Sedan ville han ha Skagenröra utan Rom (rom uttalas av någon anledning ofta som staden Rom i Västsverige). Expediterna protesterade, men mannen stod på sig. Han började en utläggning som startade ungefär när vikingarna slogs mot  fransmännen i Normandie.

Själv stod jag bakom honom och trampade. Men jag kunde inte låta bli tanken:

”Varför lutar inte fiskhandlaren sig fram och säger lent.

– Ursäkta min herre, men skulle ni vilja vara vänlig och dra åt helvete.”