Etiketter

,

Svenskarna dricker allt dyrare viner – i alla fall om man får tro nyhetsinslaget på TV häromdagen. Jag hoppas det beror på ett ökat intresse för vin, inte på att alltfler vill snobba med sina vinvanor – för det är bara så tröttsamt.

Ett vin som ligger i den övre kanten av min budget är Chateau Pech-Latt 2016. 109 kronor får man punga ut med för det här ekologiska vinet, men det är väl investerade kronor. Med sig hem får man ett tydligt och ganska stadigt vin som funkar bra tillsammans med mat. Vi drack en flaska till en arabisk lammstek – och både lammet och vinet trivdes i varandras sällskap.

Den sydfranska druvmixen av carignan, grenache, syrah och mourvèdre ger ett vin som inte viker ner sig för en köttbit, inte ens om du varit lite flitig med kryddburkarna.

Jag googlade runt lite för att hitta fakta om vinet, och den mest träffande beskrivningen hittade jag på finska vinmonopolet Alkos hemsida. De skriver där – med kärv finsk rättframhet – att  vinet har ”mogen tranbärighet” och ”surkörsbärskaraktär”. Det låter inte alls lika insmickrande som Systemets beskrivning ”blåbär, örter, skogshallon och svarta oliver”.

Men jag gillar beskrivningen för det finns en tydlig syra i lukten, som blandas med bär och – här måste jag ge Bolaget rätt – en lukt av svarta oliver. Jag tyckte nog också att par björnbär strök förbi näsan när jag sniffade på vinet.

Om man vill veta mer om vinerna man dricker är det ofta kul att läsa vad producenten berättar. På louismax.bio får du en genomgång av vingården och de olika vinerna – företaget berättar bland annat att domainen var den första i södra Frankrike som gick över till ekologisk odling.

Dessutom blir man gärna sittande en stund och tittar på de läckra bilderna. Drömmer sig bort till Frankrike och vingårdar och semester…

