Etiketter

, , , , , ,

tourain

När jag tänker på god mat känner jag att det vattnas i munnen. Den gör sig liksom beredd att ta emot de godsaker som ska komma.

Så är det när jag tar fram receptet på den franska tomatsoppan Tourain; mina smaklökar tar ett glädjesprång och börjar förbereda sig…

Okej, det här är jag inte ensam om – inte ens i familjen. Pontus, vår cockerspaniel, är likadan. Tydligast var det på nyårsafton när han parkerade i köket under hela matlagningen. Nosen följde i detalj varje steg runt spisen.

Till sist tyckte jag så synd om honom, så jag tog fram ett tuggben. Då kände han lukten av något som var hans – och en stilla droppe saliv lämnade mungipan och föll mot golvet.

Men det är inte alltid vi är så elaka mot honom; jag brukar göra egen hundmat med fläskfärs eller blodpudding. Då blir han så glad att han slickar matskålen efteråt.

Det har hänt att jag har funderat på att slicka tallriken…

gronsakscurry-m-linser

Måndag: Grönsakscurry med linser & banan
Fullt med grönsaker, kokosmjölk och nyttiga nötter. Rund currysmak och banan – men den renlärige tar fullkornsris.

Tisdag: Tourain – mustig fransk tomatsoppa
Det vattnas i munnen…

Onsdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Strömming är fortfarande en favorit… Vi åt de gratinerade fiskarna häromdagen och uppskattade citrus- och vintonerna. Men akta så det inte blir för mycket vin – i gratängformen. Fisken ska få en lite knaprig yta.

Torsdag: Ugnsbakad lök, kornotto & stekt svamp
Lök är en svårt underskattad råvara. Här får den spela huvudrollen tillsammans med god – och nyttig – kornotto.

Fredag: Ugnsbakad torskrygg med fänkål, tomat & aioli
En fredagsrätt som inte skäms för sig även om det skulle komma kräsna gäster.

Lördag: Rosmarinkyckling med crème fraiche & en skvätt citron
Rosmarin och kyckling. Snart viker ljuset och våren är här. Kanske ett fylligt vitt vin – eller årets första rosé?

Söndag: Skaldjursrisotto – fyllig & smakrik
Följ de fyra stationerna mot en lyckad risotto. (Kan också ätas på fredagen om du vill sippa på ett glas vin…).

skaldjursrisotto

