Taggar

,

korngryn & fläsk

Vilket fruktår det är i år. På framsidan håller plommonträdet på att vika sig för alla växande plommon – ännu gröna – och på baksidan har vinbärsbusken växt upp till himlen fylld med de svarta söt-syrliga bären.

Här får vinbären ta lingonsyltens plats i en moderniserad ”korngryn med fläsk”. Det blir som en risotto med trevlig rökt smak från fläsket och lite sötma från äpplet. De svarta bären adderar fräsch syra.

Det här behövs till 3 hungriga personer:
2 dl korngryn (inte förkokta)
1 gul lök
½ äpple
rapsolja & smör
7 dl buljong, kyckling- eller annan god buljong
300 g skivat rökt bogfläsk
300 g skivat rimmat stekfläsk

svarta vinbär efter tycke och smak, kanske 2 dl

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Kärna ur äpplet och skär i tunna bitar. Skiva fläsket om du har fått med dig en hel bit hem från affären.

Fräs löken i olja & smör. Ner med äpplet och låt det fräsa med en stund. Häll i buljongen (vatten + tärning) och koka upp. Häll i korngrynen och lägg i det rökta fläsket. Koka på ganska svag värme i 30 minuter under lock. Rör ibland så det inte fastnar. Ta av locket så en del vatten koka bort och det blir som en risotto.

(Har du annat korn, t ex förkokt, så måste det såklart kokas enligt förpackningen.)

Stek det rimmade fläsket. Lägg upp och strö över svarta vinbär.

Det är inte alla recept på den här bloggen där originalidén är rakt igenom egen. Ofta hittar jag ett recept och tänker att man kan göra om det lite, utveckla och lägga till… Så ställer man sig vid spisen och knåpar ihop något nästan-eget-recept.

Men här rätten är helt och hållet egen. Jag tänkte mig en risotto med röksmak. Mest kanske för att rökt kött funkar så bra i grytor som Choucroute garnie. Och så ville jag gärna ersätta lingonsylten med något gott. Lingon tycker jag gör sig bästa som en röd dekoration i skogen. Vad de gör på en tallrik har jag aldrig förstått.