Taggar

, , ,

Det är lika bra att erkänna på en gång: när jag läser böcker blir jag hungrig. Det kan vara en kokbok som jag läser i sängen innan ögonen faller ihop. Men det kan också vara en helt vanlig bok som får mig att tänka: ”Nu går jag upp och lagar mat”.

Under ett par dagar har jag läst Icarus av  Deon cape malay chicken curryMeyer. Fantastiskt bra deckare där sydafrikansk samhälle och nutidshistoria vävs in i deckarintrigen.

Huvudpersonen Benny Griessel är en torrlagd alkoholist. Han tänker mycket på Jack Daniels, men har inte en tanke på mat.

Det har däremot jag. ”Hmm. Jag har gjort Bobotie. Kanske läge för något annat från Cape Malay-köket… Gryta, curry, kyckling…”

Det här behövs till 4 – 5 personer:
4 schalottenlökar, hackade
neutral olja
5 vitlöksklyftor, skalade
färsk ingefära, riven, en bit stor som en större tumme
2 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1,5 tsk malen kardemumma
1 tsk mald koriander
1 kanelstång
1 stor röd chili, halverad, urkärnad och strimlad
5 kycklinglårfilèer
salt & peppar
1 burk hela tomater
½ burk vatten
ca ½ tärning kycklingbuljong
1,5 tsk strösocker
4 potatisar, skalade och grovtärnade

Gult ris
rejält med neutral olja och smör, kanske 1 – 2 msk av varje
1 tsk mald gurkmeja
1,5 tsk mald kardemumma
russin om man vill
1 kanelstång
4 dl ris
7,5 dl vatten
1 rågad tsk salt
1 tsk socker

Gör så här:
Fräs löken i olja. Lägg i alla kryddorna och fräs lite till. Bryn kycklingen i kryddorna. Salta & peppra. Klipp sönder tomaterna med en sax i burken (lättast!). Häll dem och vattnet i grytan. I med buljongtärning och socker. Låt grytan koka i 20 minuter. Lägg i potatisen och koka tills allt är färdigt, tar ca 10 – 15 minuter.

Gult ris
Fräs kryddorna i olja & smör. Häll i riset (och russin om man vill). Fräs så riset absorberar kryddorna. Häll i vatten, salt & socker. Koka tills riset är klart.

Det här är smakrik mat. Mer av aromatiska kryddor, än av chilihetta. Men risken med all asiatisk mat är att smaken blir ofyllig – det känns som en spets upp i gommen men utan den runda fylligheten. Testa i så fall med en extra vitlöksklyfta och lite mera salt. Det brukar göra susen.

Sydafrika har sedan apartheid-tiden ett perverst sätt att dela in människor i olika raser. Det finns svarta och vita. Och så finns det färgade – ungefär som om andra människor skulle vara ofärgade…

I Kapprovinsen bor många färgade ättlingar till sydostasiatiska slavar som tvingats till Sydafrika. Cape Malay-köket är den mix som uppstått när traditionell indonesisk mat blandats med holländsk och indisk och engelsk. Jag försökte leta på Wikipedia för en bättre förklaring, men hittade ingen.

Gott är det i alla fall, mat från Cape Malay-köket.