Etiketter

, , ,

högrevsgryta från botswana

Ibland blir man bara väldigt trött på kött och korv, potatis och torsk – och alla annan mat som inte kommer närmare kryddornas himmel än ett par varv med vitpepparkvarnen. Då är det läge att testa mat från helt nya ställen.

Det gjorde jag när jag letade recept i Mma Ramotswes kokbok – en bok med mat från den botswanska privatdetektiven värld i böckerna om Damernas detektivbyrå.

Uppriktigt sagt fanns det ganska många recept med krångliga råvaror – men Mma Tafas väldoftande gryta fastnade jag för. En aromatisk gryta med smältande mört kött och milda, men indiska influenser i kryddningen.

Kom igen nu! Lite trött på sill och skinka och köttbullar är du…

Det här behövs för 6 personer:
1 kg högrev eller grytbitar av nötkött
olja
salt & svartpeppar
3 stora gula lökar
2 tsk medelstark curry
2 tsk paprikapulver
2 bitar ingefära, stora som valnötter
3 – 4 vitlöksklyftor
2 msk tomatketchup
2 msk tomatpuré
1 msk pressad citron
vatten
1 burk hela tomater
3 stora potatisar
1 paprika, gul eller i någon färg du gillar
3 kokta majskolvar
ev. hackad koriander

Gör så här:
Skala och hacka löken. Klipp sönder tomaterna med en sax direkt i burken (enklast).

Skär köttet i grytbitar och bryn det i olja, lite i taget. Krydda med salt, svartpeppar & curry. Fräs löken och lägg allt i en stor gryta. Krydda med ingefära, vitlök, tomatpuré & ketchup. Fräs en liten stund.

Häll i tomaterna, pressad citron och fyll på med vatten så att det nästan täcker. Koka i 1,5 timme.

Skala och tärna potatisen. Kärna ur och tärna paprikan. Lägg ner i grytan och koka tills allt är klart, cirka 30 minuter.

Skär majskolvarna i breda skivor. Lägg ner dem och låt dem bli varma.

Okej, i ett avseende är jag värdelös. Jag följer aldrig ett recept helt och hållet. I den här grytan har jag ökat mängden kryddor och lagt till majskolvarna. Kanske inte så botswanskt, jag vet inte – men gott.

Till grytan åt vi gratinerad Polenta, kanske inte så botswanskt det heller. Men den italienska majsgröten funkade bra, tyckte vi. Annars kan man öka mängden potatis eller ta ris eller sötpotatis eller…

Kom ihåg vad Gordon Ramsey har sagt: ”Jag blir nervös när folk följer mina recept till punkt och pricka. Ett recept är en vägledning. Att lägga till, dra ifrån och utveckla är en del av nöjet.”

 

