Taggar

ugnsomelett m potatis, spenat o feta

Här nedan följer en intervju med mig om förra veckan som var helt vegetarisk. Man kan säga att det är en del av mitt jag som intervjuar en annan del av mig själv…

”Men hallå. Hur kan du som är så matnördig hålla dig till bara vego-mat en hel vecka?

– Ja, det var lite tufft. Inte så att jag har något emot vegetarisk mat. Tvärtom. Jag äter det gärna, men du har rätt i att det blir lite tjatigt att aldrig få käka kött under en hel vecka.

Jaha, vad åt du då? Hur började veckan?

– Veckan började med Auberginegratäng på måndagen – och det behöver man inte vara vegetarian för att äta. Den italienska gratängen helt sjukt god. På tisdagen var det meningen att 17-åringen skulle laga mat; därför hade vi bestämt Pasta med pesto och gröna bönor.

Lagade han maten då?

– Nej han glömde bort maten. Hans föräldrar fick rycka in istället.

Okej, jag förstår. Alla har väl varit 17… Men hur gick det sedan?

– I onsdags blev det en av mina favoriter: Ugnsomelett med spenat, potatis & feta. Enkel och riktigt god vardagsmat. På torsdagen blev det Spaghetti med tomater & halloumi. Helt klart en höjdarrätt som jag kom på när jag funderade ut veckan.

Men du kan väl inte påstå att du käkade grönsaker under helgen?

– Jo, det kan jag. Lördagen bjöd på Panerad aubergine med crème fraiche-aioli, supergod liten rätt bara man hoppar över brödet. Och i söndags blev det Vegetarisk taco.

Men hallå, du hoppar över fredagen?

– Ja, jag vet. Det blev ett halvt avsteg från den gröna linjen på fredagskvällen. Vi var bjudna på en större middag, så det blev att äta det som bjöds: en stor buffé med massor av grönsaksrätter, men också med små laxspett och kall fläskfilé.

Alltså, jag hänger inte riktigt med… Varför åt du bara vegetariskt under en vecka?

– Vet du över huvud taget om att det är ett klimatmöte i Paris om tre veckor? Där ska världen ledare komma överens om hur den globala uppvärmningen ska minska. Förutsättningen för att ordna ett drägligt liv på jorden är att världen blir koldioxidneutral till 2050.

Ja, visst. Jag har hört ett tjatande om klimatmötet… Men maten, var kommer den in?

– En fjärdedel av klimatutsläppen kommer från maten. Ja, du hörde rätt! Av fyra kilo koldioxid kommer ett kilo från maten. Framför allt är det nötköttet som är boven i dramat. Kor är idisslare. De ligger och tuggar maten en extra gång och då rapar och fiser de metangas, som är en mycket farligare klimatgas än koldioxid.

Haha, fiser de…

– Ja det gör de. Lamm också, men korna släpper ut mycket mer gaser. Ett kilo nötkött ger lika mycket klimatgaser som att köra en bil i 30 mil. Ändå är det sällan som någon pratar om maten.

Men liksom vadå, hurdå…

– Jag menar matbloggare. De kör sina recept som vanligt och struntar i att diskutera klimatet. Jag tycker det börjar bli dags att ändra på det.

Jaja, du ska alltid vara så jäkla PK… Men en sista fråga: ska du bli vegetarian nu?

– Nej, det skulle jag aldrig fixa. Men jag kan käka vegetarisk mat tre – fyra gånger i veckan, det gör mig inget. Och så kan jag byta ut biffen mot kyckling ibland. Kyckling ger bara en tiondel så stora utsläpp som en biff.

Vill du läsa mer så kan du göra det i DN:s artikel Nya matvaror kan rädda planeten.