Taggar

barao de vilar

Portugals vinmakare är fantastiskt duktiga på billiga röda viner. För ett år sedan drack jag en flaska Dão. Ett fantastiskt vin för bara 51 kronor på Systemet – i alla fall var det väldigt bra vid den tiden. Nu är det dags för en flaska Barão de Vilar 2013, för 59 kronor.

Jag har läst om vinet. Fynd, säger tidningarna, så det är med positiv förväntan jag skruvar kapsylen av flaskan. Och jag blir inte besviken. Lukten som möter är mörkt sötfruktig, trevlig och lite kryddig.

– Det luktar strävt, säger 17-åringen – han som brukar ha familjens bästa näsa.

Jag tror att det är lukten av trä han kallar sträv. 30 procent av vinet har också lagrats på ekfat, skriver importören Wine team på hemsidan.

Vi drack vinet till en enkel pastasås med kött och tomatbas. Det funkade utmärkt. Men vinet är ungt och fortfarande ganska strävt. Därmed har det också potential att stå upp smakmässigt mot en riktig fredagsbiff.

Och det är väl ungefär det de flesta av oss letar efter när vi knatar in på Systemet på torsdagseftermiddagen: Ett vin att hälla upp på fredagskvällen till en biff eller en gryta – och känna att äntligen är helgen här.

Att priset på 59 kronor gör att det blir pengar över till annat är – för de flesta – ingen nackdel.