Etiketter

,

biecher riesling2014

Kommer du ihåg Tyko Johnsson från Karl Bertil Johnsson Jul. Det är han som – något glöggfryntlig – sträcker fram en mugg till Karl Bertil och säger:

– Min synnerligen välartade son, vill du lukta på glöggen?

Jag gör ungefär samma sak, fast det är midsommar i sommarstugan. Ute skvalar regnet och inne i värmen är sillen uppäten. Nu väntar småplock och räkor och ostar. Då häller jag upp Beicher Riesling 2014 i glaset (85 kronor), sträcker fram det mot 16-åringen och säger:

– Vill du lukta på vinet?

Det där med ”synnerligen välordnade” hoppar jag över. Någon jäkla måtta för det vara…

Varför 16-åringen ska lukta? Det är enkelt, han har familjen bästa näsa. När han luktar på italienskt rött vin, säger han att det luktar körsbär. När han tidigare har luktat på vitt vin har han sagt att det luktar våt sten.

Det är bara att kolla på importörernas och Systemets hemsidor. Varje gång hittills har han prickat in just det som anses typiskt.

Men när han luktar på Biecher Riesling, så säger han att det luktar ”rostig spik” (?). Jag försöker få ur honom vad han menar. Är det metall eller mineral eller något annat… Men jag får inget tydligare besked.

Återstår att lita på min egen näsa. Och den säger frukt och päron, lite citrus, mineral och aningen honung. I munnen balanseras frukten av en pigg citruston – det gör Rieslingen till ett bra matvin. Funkar utmärkt till midsommarmaten med lite småplock och räkor.

Biecher Riesling är ett utmärkt vin, men min personliga favorit bland Biechers vanliga Riesling-viner är Riesling Réserve för 89 kronor. Vandrar du ut från Bolaget med en Réserve i kassen får du ett fantastiskt vin för det priset. Men du missar en sak; det är bara den vanliga Rieslingen för 85 kronor som är ekologisk.

Och det är inte oviktigt. Vinbönderna måste – som alla andra – ställa om till ekologisk produktion.

