Etiketter

, , , , ,

apelsinmorötter m bacon o linser 3

Krydda morötter med rosmarin och apelsin. Det blir en perfect match. Om du ugnssteker morötterna blir smaken dessutom mycket mer fyllig.

Tillsammans med bacon blir det en bra lunchrätt – vill man ha den vegetarisk är det såklart bara att utesluta bacon. Men morötterna blir också ett härligt tillbehör till fläskkött. Jag tror jag ska testa det, nu när det börjar klia i fingrarna efter grilltången.

Det här behövs till 2 personer:
ca 6 morötter, skalade
olivolja
1 – 1,5 tsk torkad rosmarin
salt & svartpeppar
ca 0,5 – 1 dl pressad apelsin
rivet skal av ½ apelsin

1 pkt bacon

2,5 dl goda linser, t ex svarta belugalinser
vatten & salt
1 gul lök, skalad
1 vitlöksklyfta, skalad
1 liten bunt timjan
1 lagerblad

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela morötterna på längden och skär dem i klyftor. Lägg i en oljad ugnsform. Krydda med rosmarin, salt & svartpeppar. Häll på apelsinsaft och rivet apelsinskal. OBS Bara orange skal, ta inte med det vita. Kör i ugnen i ca 30 minuter. Blanda runt ibland.

Koka linserna efter anvisningar på paketet. Ta med lök, vitlök, timjan och lagerblad. Det höjer smaken flera grader.

Stek bacon.

Vi bestämmer fortfarande maten var tredje vecka här hemma. Och jag har fortfarande svårt att stå ut med 16-åringens veckor. Varje vecka återkommer Spaghetti alla carbonara. Det är inget fel på den rätten, men jag är väldigt trött på kolarhustruns pasta.

Så jag snodde åt mig lite bacon – och så gick jag loss med apelsinstekta morötter och linser. Det var en lyckad lösning. Sonen fick sin Carbonara – och jag fick äta något gott.

