Etiketter

, , ,

thaigryta m torsk

Ibland blir man bara så fruktansvärt trött på kött, vitpeppar och fotriktiga rotsaker. Man längtar efter något annat…

… och kommer ihåg det där med thaimat. Den här torsk-thai-grytan innehåller mycket ingefära och vitlök, men currypastan är lite nedtonad. Det är för att göra smaken rundare och inte så där spetsigt het som thaimat kan vara ibland.

Det här behövs till 4 personer:
400 g torskfilé eller annan vit fisk, delad i mindre bitar, lätt saltad
neutral olja
1 gul lök, skalad och hackad
1 msk röd currypasta
salt & svartpeppar
2 burkar kokosmjölk (eller 1 burk kokosmjölk och 1 burk vatten)
1 sötpotatis, skalad och skuren i bitar
4 – 5 vitlöksklyftor, skalade
2 bitar ingefära, stora som tummen ungefär, skalade och finrivna
1 röd paprika, skuren i bitar
1 pkt/burk minimajs
1 näve färsk koriander, hackad

Ris, kokt

Gör så här:
Fräs currypasta och lök med olja i en wok eller tjockbottnad gryta. Salta & svartpeppra. Lägg i sötpotatis och ingefära, pressa i vitlöken. Häll i kokosmjölk (eller kokosmjölk + vatten). Koka ca 3 minuter. Lägg i paprika, minimajs och koriander. Koka ett par minuter till.

Stäng av värmen på plattan. Lägg i fisken och låt den nästan-koka i 5 minuter tills fiskköttet är vitt och skivar sig när man petar på det.

Ät med ris.

Men det är ju ingen fisksås i receptet, tänker den uppmärksamma. Orsaken är ganska enkel. Det fanns ingen fisksås hemma när jag lagade maten.

Inspirationen till det här receptet kommer från Maj-Britt Aagaard på den norska matbloggen Spiselandslaget. Hon har ett läckert recept på Röd thaicurry med seifilet og sötpotet, som jag nästan kopierat.

Vi började blogga om mat ungefär samtidigt. Men medan jag harvar runt någonstans i division 3, så har hon stigit som en raket mot den norska mathimlen. Först fick hon jobb med att skriva om mat på en reklambyrå, sedan blev hon en av deltagarna i Masterchef Spesial på norska TV3.

Om jag är avundsjuk? Naej, i Masterchef skulle jag aldrig vilja vara med, även om jag lovar att kolla på en webbsändning, så man kan heja på henne. Copy på en reklambyrå? Nja, jag tror det är en alltför tuff miljö.

Men en sak är jag väldigt avundsjuk på: hennes bilder.

Ge mig ett stativ, en stadigare hand, ett bättre objektiv, belysning & reflektorer och en grundkurs i kamerateknik – så kanske det någon gång blir riktigt bra bilder på bloggen.

