Etiketter

mont redon

Tidningen Allt om Mat delar ut priset Gyllene Glaset en gång varje höst. I år går priset till Chateau Mont-Redon för sitt ”outtröttliga arbete mot renare, mer ursprungstypiska och balanserade viner”.

Klart man blir nyfiken på deras viner, men det finns en liten hake. Mont-Redon ligger i Chateuneuf du Pape (alltså Påvens nya slott) utanför Avignon. Där görs högkvalitativa viner som kostar därefter. De finns utanför min budget – även om jag i år har ”skrivit” en muntlig önskelista inför julen.

– Jag önskar mig en flaska Chateuneuf du Pape, säger jag till hustrun med ungefär den röst man brukar använda till lomhörda 95-åringar på servicehusets demensavdelning.

Mont-Redon är inget undantag vad det gäller priset. Deras röda Chateufeuf du Pape kostar 237 kronor på Systemet. Men vingården har också marker i Cotes du Rhone – och då är priserna mycket mer överkomliga.

En flaska Mont-Redon Réserve 2013 från Rhonedalen får man för ”bara” 105 svenska kronor. Men det är väl spenderad 100-lapp, för man får ett lättgillat vin som funkar utmärkt till biffen på fredagskvällen.

Trevligt att lukta på. Mörk frukt, kanske björnbär och en rätt tydlig känsla av syrah. Det känns som om blandningen där syrah får samsas med grenache och cinsault är riktigt lyckad, för det är ett vin med stolt hållning och djup i både lukt och smak. Både kryddigt, fylligt och ett vin som snabbt tar slut i flaskan; man tar gärna ett glas till när man gillar vinet.

Och det gjorde vi verkligen. Ett glas Mont-Redon, en stekt skiva kött och en gräddig potatisgratäng.

Ibland är det rätt gott att leva.

