Etiketter

cline zinfandel

Det är bara att erkänna – när det kommer till vin har jag fördomar. Jag tror att rött vin kan man göra i Frankrike och Italien, möjligen i Portugal. Hittar jag vin från andra länder som jag gillar så blir jag alltid lika förvånad.

Ett av de vinerna som utmanar mina fördomar är 2012 Cline Zinfandel (89 kronor på Bolaget) från Sonoma i Kalifornien. Egentligen är det ett sommarvin som ska drickas till en grillad fläskkarré i sommarskymningen, så man får väl skynda sig innan kvällarna blir alltför kalla och mörka…

Det här vinet är på något sätt extra allt. Lite som att beställa en pizza och toppa den med en massa godsaker – parmaskinka och pinjenötter, mozzarella och feta, några blad rucola och kanske en bit gorgonzola…

Lukten är fruktig och fylld med röda bär, men ändå hyfsat stram. Men när vinet kommer in i munnen blir det blir ”extra allt”. Det är massor av fyllighet och frukt och alkohol och smak och vaniljsötma.

Ja, jag vet. Det är ett insmickrande vin – inte bara för att det är ett vin som passar till grillen – utan för att det är lättgillat och okomlicerat.

Som en sommarkväll, ungefär.

