Etiketter

Spätburgunder merkle

På jobbet gillar jag att prata om mat och vin. Häromdagen träffade jag en av cheferna som berättade:

– Vi brukar köpa tyskt rött vin när vi ska ha något dåligt att jämföra med. Då sätter vi ut ettor eller nollor i betyg på vinet.

Till honom säger jag bara:

Köp en flaska 2009 Spätburgunder Spätlese trocken från Georg Merkle i Württemberg. Den är ganska dyr, 12 euro, men det går nog bra med en chefslön. Köp med lite gott kött på vägen hem.

Ryck korken ur flaskan, häll upp och känn lukten. Maffig, mörkfruktig, mogen, stor – nästan med källartoner.

Ta sedan en klunk och känn hur hela munnen fylls av smak. Fortfarande mörkfruktigt, fortfarande moget – och med toner av björnbär.

Det här vinet är så långt från snipiga, syrliga Spätburgunder – eller Pinot Noir som det heter i Frankrike – som man kan komma.

När hustrun tog den första klunken kom en av hennes fåtaliga svordomar.

– Fan, vad gott. Dit åker vi tillbaka och handlar mer vin.

Jag är helt med på det. Tror du att jag kan övertala min chef om att få ledigt utan löneavdrag?

