Taggar

gobelsburg riesling

Det är inte bara Alsace som kan producera goda vita viner. Österrike är ett annat favoritland där inte minst Kamptal i norra delen av landet har häftiga vinmakare. Därifrån kommer vinfirman Leth med en busgod Grüner Veliner men även producenten Domaene Gobelsburg.

I kväll var det dags för en flaska Gobelsburg Riesling 2012, 101 kronor på bolaget. Det är ett gott och lättgillat vin som är tillräckligt nedtonat för att samspela bra med maten, i vårt fall ugnsstekt lax med romsås. Vi passade på att fira sportlovsledigheten så här mitt i veckan; ingen väckarklocka imorgon bitti – bara en kväll med lite god mat och ett glas vin.

Men även om vinet var lättgillat, så var det lite – vad ska jag säga – anonymt. Visst, det har en trevlig lukt av Riesling-syra, lite päron och annan frukt, kanske söt melon. Och visst, det har tillräckligt med syra i smaken för att vara en trevlig följeslagare till laxen. Men det är ändå inte kärlek vid första ögonkastet mellan mig och den allvarsamma flaskan.

Det kan bero på att flera av Alsace-Rieslingarna är så mycket mer potenta; högre syra och liksom klingande rena…

Men förmodligen ska du inte lita på mitt omdöme. Gobelsburg Riesling är utnämnt till en av Årets vin(n)are av vinjournalisterna i tidningen Allt om Vin.

Det jag gillar bäst med vinet är den lilla, lilla bitterheten som finns i slutet av smaken.  Den bitterheten tycker jag mig finna ibland i vita viner – och jag gillar den varje gång. Men jag hittar den sällan när man läser vad andra tycker…