Etiketter

gayda

Snön lägger sig som ett ulligt moln runt omkring flaskan när jag ska fota den. Det är lite ovant sällskap för det här sydfranska vinet från Pyrenéernas nordsluttningar.

Men ändå känns det som en rimlig bild. Snön har bäddat in staden i en ett vitt täcke. Göteborg ser vackert ut när man tittar, men ute är det kallt, kallt. Bättre då att gå in, steka en köttbit och leta upp en flaska vin som kan matcha både vädret och köttet.

Och det kan Gayda syrah 2012 (81 kronor på Bolaget). Det är inte så varmt som jag väntat mig – lite stramare och med den ryggrad av strävhet som står upp bra mot köttet.

Idag blev det fläskytterfilé eftersom 15-åringen bestämde maten. Till köttet en kall crème fraiche-röra med kryddiga toner av basilika, svartpeppar, vitlök och soltorkad tomat. Även här hängde vinet med. Vinets kryddiga och peppriga toner gillade att få sällskap av peppar och örtkryddor.

Det här vinet är skapat av syrahdruvan, och det är ett ursprung som märks. Lukten är klart syrah-präglad med köttiga, nästan animaliska toner – och toner av mörka bär. ”Björnbär”, säger hustrun som har bättre näsa än mig. Smaken är lättgillad, men absolut inte mesig. Ryggrad, var det.

Så vi kommer att ses igen jag och Gayda – i ett glas nära mig. För jag travar gärna iväg till Systemet och skaffar några nya flaskor.

Dessutom håller Domaine Gayda på att ställa om till ekologisk odling. Tack för det.

