Etiketter

,

Skärmklipp vinodling B-W
Vinodlingar utanför byn Rosswag. Bilden kommer från Google Maps.

Jag var ganska skeptisk när det gick upp för mig att vi verkligen skulle åka till Tyskland på semester i sommar. I huvudet dök det upp bilder av trista Raststätten och hus i den där grå-bruna färgen som tyskar verkar ha tagit patent på.

Jag var tvungen att gå in på Google maps för att muntra upp mig, och fram trädde det andra Tyskland. Byar, korsvirkeshus och vinodlingar.

I syvästra tyskland finns det gott om bönder som låter vinrankorna klättra på sluttningarna ner mot floderna. Moseldalen har vi åkt igenom tidigare, men det finns en massa ställen som vi inte har sett. Precis norr om Alsace ligger Pfalz med Deutsche Weinstrasse, tyska vinvägen, som skapades för att locka intresse för den tyska vinodlingen.

Ett par mil österut ringlar sig floden Enz genom Vaihingen och den lilla vinbyn Rosswag i Baden-Württemberg. Hit åker vi i sommar, i alla fall till en by ett par kilometer söder om Enz. Som vanligt blir det ett utbyte. Två veckor i juli åker vi till Sydtyskland – och några tyskar intar det gula radhuset i Göteborg.

Det här blir åttonde gången vi byter hus med några andra. Hittills har det fungerat jättebra. Vi har lärt känna grannar och blivit inbjudna till människor på ett sätt man aldrig kommer i närheten av när man bor på hotell och turistanläggningar.

Är du det minsta nyfiken, så gå in och titta på utbytessajterna. De mest välkända är Intervac  http://se.intervac-homeexchange.com/ och HomeLink http://www.sweden.homelink.org/.

Baden-Württemberg har en fördel till. Det är bara ett par mil till Alsace, så man kan alltid åka dit. Titta lite, hälsa på Gérard Waegell i Nothalten och köpa med sig vin hem till Sverige.

Men annars har jag aldrig stannat i de här delarna av Tyskland. Så jag är lite nyfiken om det finns det någon som har erfarenheter av vinodlare och annat i Pfalz och (nord)västra delen av Baden-Württemberg. Hör gärna av dig om du sitter på ett litet guldkorn i form av en vinodlare eller ett kooperativ. Jag lovar att åka dit och testa vinet – och det är lugnt, det kommer att finnas massor av vin kvar efter mitt besök.

