Taggar

, ,

rödkålssallad

Får du också en massa mat över – kanske särskilt efter jul? Då är chansen hyfsat stor att det ligger lite rödkål i kylen, och på något bord står det skålar med valnötter och äpplen.

Av det kan man fixa en smaklig sallad, som dessbättre inte alls smakar som jul.

Det här behövs till 4 personer:
1 klyfta rödkål, kanske 300 g
2 små nävar valnötskärnor
1 litet äpple

Vinägrett:
2,5 – 3 msk rapsolja, kallpressad
1 msk äppelcidervinäger
1 liten vitlöksklyfta, skalad
2 tsk fransk dijonsenap
2 tsk honung
lite salt & svartpeppar

Gör så här:
Skölj rödkålen och skiva den tunt, tunt. Lägg kålen i ett durkslag. Koka upp 1,5 liter vatten och häll det över kålen, så att den mjuknar lite.

Grovhacka valnötterna. Kärna ur och skiva äpplet tunt. Lägg allt i en salladsskål.

Blanda ihop vinägretten. Häll den över. Ställ in salladen i kylen så att den blir riktigt sval.

Hustrun har en gammal moster, som är över 90 år. Nu bor hon på ett äldreboende och ställer inte längre till med kalas. Men när hon var yngre så gillade hon verkligen att bjuda alla på mat. Mycket mat.

En gång när vi var där och firade en födelsedag, så blev det massor av smörgåstårta över. Jag frågade lite om all mat som skulle bli över. Och hon svarade på sin milda skånska:
– Oh, käre vän. Du förstår jag hade beställt fyra smörgåstårtor, men så vaknade jag i natt och tänkte ”Tänk om det inte räcker”. Så det första jag gjorde i morse var att ringa och beställa en till.

Ungefär så fungerar jag också. Det är därför det blir mat över.