Etiketter

, ,

waegell muscat

Muscat-viner från Alsace finns inte att köpa på Bolaget. Det är synd för vinerna är torra, smakrika och lättgillade.

Det är viner som funkar lika bra före maten, som till fisk och skaldjur – och till de där samtalen när tallrikar och skålar står kvar på bordet och man fortfarande har mycket att prata om.

I somras köpte vi ett par flaskor av Gérard Waegell i Nothalten i Alsace. Ja, jag vet det är ett trist namn på byn där han bor. Men det kompenseras mer än väl av gatuadressen. 77, Route des Vin. Vem skulle inte vilja bo på Vinvägen 77…

Häromdagen langade vi in ett stycke lax i ugnen och korkade upp en flaska Waegell Muscat 2012. Det är ett fruktigt vin med toner av päron och något som påminner om grön paprika. Det låter som en udda beskrivning av lukten – särskilt som jag inte gillar grön paprika – men det är ett lättgillat vin som trivdes gott i laxens sällskap.

Vinet är torrt, men har en liten, liten restsötma, som får mig att undra över det ideala sällskapet. Räksås med saffran och crème fraiche, kanske. Eller vanliga kräftor, sådana som man brukar äta i augusti. Visst har de en också en liten, liten sötma i smaken.

Nu finns inte de djupfrysta kräftorna i butikerna. Men havskräftor kan man köpa nästan året om. De är godare i smaken alla dagar i veckan och billigare i pris när det inte är säsong.

Muscaten är löjligt billig om man handlar den i Alsace, 4,90 euro. Men jag erkänner att det är dyrt att åka dit för ett par flaskor. Fast jag skulle gärna göra det. Vandra runt på de vintertomma vinfälten, gå på julmarknad i Colmar och Strasbourg. Visst vore det trevligt…

