Vad äter du till middag – när du inte bloggar om maten?
Den senaste tiden – när 15-åringen bestämt menyn – har vi ätit pasta med wokad broccoli och pasta med färdigpanerade fiskfiléer. Till helgen slog vi på stort och käkade fläskkotlett med hasselbackspotatis, respektive fläskytterfilé med pommes frites från frysdisken.

Blir du inte trött på färdigpanerade fiskfiléer…
Joooo, det blir jag. Men vad gör man med en 15-åring som är 187 centimeter och vägrar göra som någon annan säger till honom.  Den egenskapen har han inte fått från mig. Dessutom säger han att han är envisast i familjen, men det är han inte. Är han inte. Är han inte.

Hur går det till när ni lagar mat hemma hos er?
Ibland skriker vi inte ens åt varandra. När jag och 15-åringen gjorde hasselbackspotatis och stekte fläskkotletter, till exempel. Då kom vi bra överens på slutet. Stod och flyttade runt köttbitarna i var sin stekpanna.

Men när du lagar mat som ska vara med på bloggen?
Då röjer jag runt i köket i en evighet. Drar ner massor av disk och hittar aldrig vitlökpressen, matskedsmåttet eller vad jag nu letar efter. När maten är färdig går hustrun upp på övervåningen och 15-åringen sätter sig vid datorn, för de vet att först ska maten fotas. Den ende som är intresserad av mig är Pontus, cocker spanieln. Han viker inte en tum från köket – något ätbart kan ju trilla ner.
Till sist säger jag ”Nu skiter vi i det här” – och då kommer alla tillbaka, för det är kodordet för att fotograferandet är slut.

Tänker du alltid på mat?
Nej, inte när jag sover. Jag kan inte påminna mig en enda dröm som handlar om mat. I drömmarna så flyttar jag och reser och jobbar. Men jag äter aldrig. Visst är det konstigt.

Vad drömmer du om när du är vaken, då?
Mat. Och vin. Och Frankrike. Tänka att åka längs floden Orb i Languedoc. Passera de nyskördade vinfälten och titta på vinrankorna i höstfärger. Kanske gå ner till floden och bada fötterna om det fortfarande är tillräckligt varmt. Imorgon ska det vara 20 grader i Languedoc…
Jaja, jag vet. Jag är en drömmare.

