Etiketter

, , , ,

ugnsbakat höstlamm

Vintermaten skiljer sig från sommarmaten.  Den är kraftigare, mustigare och varmare. Gjord för att klara höstens stormar och vinterns kyla.

Det här italienska receptet på ugnsbakat lamm är ett sådant vinterrecept. Köttet bakas i ugnen till det blir smältande mört.  Vin, rotsaker och örtkryddor skapar mustigheten.

Är du med? Nu kör vi mot oktober och vinterns mat.

Det här behövs till 4 personer:
drygt 1 kg lammlägg med ben (eller 700 g grytbitar av lamm)
2 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
1 schalottenlök, skalad och finhackad
Salt & svartpeppar
1 liten näve färska salviablad, strimlat
1 ganska liten kvist rosmarin, hackat
1,5 dl rött vin
1 dl oliver
ca 5 dl grönsaksbuljong
3 gula lökar, skalade och grovhackade
3 – 4 morötter, skalade, i stora bitar

Gör så här:
Skär köttet i bitar. Lägg det i en bunke. Lägg i hackad lök och vitlök. Blanda ner hackade örtkryddor. Häll på vin och olivolja. Bland runt och låt köttet marinera ett par timmar.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta upp köttet och lägg det i en stor, oljad ugnsform eller långpanna. Salta & svartpeppra. Stek i ugnen ca 25 – 30 minuter. Vänd köttet en gång under tiden.

Lägg i hackad lök, morötter i stora bitar och oliverna. Häll på marinaden. Låt köttet koka i ugnen tills det är riktigt mört, cirka 1 timme.

Tänd ljusen, häll upp rödvinet. Ät och ha det gott.

På italienska heter den här rätten Agnello al forno. Jag har följt receptet nästan helt, men jag förlängde tiden i ugnen och ökade mängden rödvin. Om du vill kan du använda ännu mer rödvin och mindre olivolja i marinaden. Lamm innehåller ganska mycket fett som smälter ut under tillagningen.

Receptet kommer från Toscana, men jag hittade det i kokboken Solens hälsa av Bo Hagström. Du vet han som gjorde tv-programet Solens mat.

Jag hittade boken i en bokhandel när jag strosade runt för ett par veckor sedan. Det var kärlek vid första ögonkastet – i alla fall från min sida – en sådan där bok man bara måste ha.

När jag nu bläddrar i den, så har jag spillt lite på sidorna. Det är så kokböcker ska se ut; då är de använda & uppskattade.

