Taggar

,

Skärmklipp tête à tête

Senaste sättet att investera sina pengar är att köpa en ko! Investeringen är säker och lika enkel som att köpa fonder. Det här berättar den svenska resetidningen Tête à tête i sitt senaste nummer.

Den franske bonden Jean-Baptiste Galloo har kommit på ett sätt att tjäna pengar. Han säljer en ko för 1 800 euro, men kon bor kvar på hans gård och ger avkastning. I fyra år får ägaren plocka ut en ränta på 6 procent i form av produkter från gården. Det blir ägg, mjölk och kött för sammanlagt 108 euro.

Investeringen är säker: efter fyra år får ägaren tillbaka de satsade pengarna – och skulle oturen vara framme och kon dör, så täcker försäkringar upp bortfallet.

Tidningen Tête à tête har i det senaste numret ett tema om annorlunda shopping. Texten om att köpa en ko roade mig mest, men även en artikel om hur fransmän handlar vin smuttade jag i mig som ett glas kyld Riesling från Alsace.

Tête à tête är en svensk resetidning om Frankrike. I varje nummer kåserar Staffan Heimersson om livet som pensionär i Provence. Förutom att skriva en text då och då så avhåller han sig från ”golf, dricker för mycket vin och har huvuddelen av sitt intellektuella umgänge med sina tre katter”. Det är i alla fall så han presenteras.

Jag köper utan vidare hans kåserier. Det senaste handlar om när han byggde ett gästhus för att hundägare skulle kunna komma på besök. In i huvudbyggnaden kommer inga hundar; det ser katterna till.

Men jag har svårare för namnet på hans hus: Villa Dallas. Det får mig att längta långt bort från Lubéron-bergen…

I varje nummer finns en high-light på en fransk stad. Det här numret handlar om Lyon, förra gången var det Strasbourg som presenterades.

Tidningen är klart läsvärd, även om den ibland blir lite akademisk och ”ojournalistisk”. Den finns att köpa i välsorterade kiosker eller på http://www.teteatetemag.com/