Taggar

,

– Kan vi äta hos er?
– Det är klart ni kan! Vad vill ni ha? Kalvfrikandå? Fläskstek med linser?… Det finns en god lantpastej att börja med.

”Le client le plus obstiné du monde”

Den franske matskribenten Robert Courtine har gett ut kokboken ”Madame Maigrets receptbok” med mat och recept ur den gamla deckarserien om kommissarie Maigret. Under året har jag kollat runt i boken och lagat sju av maträtterna. Jag har moderniserat ganska friskt, och blivit bra belönad. Det har blivit god och lättlagad mat.

Men när jag kom till den här fläsksteken med linser blev det knepigare. Det skulle vara en fläskstek som steks i ungen – och sedan smaksätter man linser med stekspadet.

Jag gick till verket med uppkavlade ärmar och hyfsat humör. Ännu en chans att variera 14-årige sonens krav på fläskytterfilé. Jag stekte den i ugnen, öste köttet med vatten, och lade i kokta linser på slutet.

Resultatet blev kokt kött och linser som inte tagit åt sig av köttsmaken. Ungefär lika lyckat som Dagens rätt på en vägkrog…

Jag rev mig i huvudet och gjorde om receptet. Resultatet ser du här nedanför.