Etiketter

sauternesvin

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. I flera månader har jag gått och drömt om sött, fylligt Sauternes-vin tillsammans med Crème brulée. För en tid sedan tog jag fram formar och ingredienser, och satt i gång med Brulén. Och hur gick det?

Crème bruléen blev misslyckad som jag skrev om tidigare. Och vinet Chateau du Levant ville inte alls samspela med maten. När man drack av vinet fylldes hela rummet av äpple. Det både luktade och smakade gula äpplen. Men smaken hade också djup av botrytis (ädelröta), tydlig honungssötma och bra syra.

Vinet var helt enkelt förbannat gott – men inte till Créme brulée. Det skulle nog passa bättre till en efterrätt med äpple, kanske äppelpaj toppad med aprikosmarmelad.

Om jag kommer att köpa vinet igen? Ja då, bara min chef höjer min lön tillräckligt… För vinet var inte precis billigt. 109 kronor för en halvflaska av det söta efterrättsvinet.

