Etiketter

, ,

värmande spenatsoppa

Visst är det kallt! Även i det annars så gråa Göteborg var det 10 grader kallt när jag skulle gå ut med hunden. Pontus, vår cocker spaniel, travade glatt på. Själv längtade jag in till värmen, kanske till en soppa som skulle värma upp både mig och köket.

Och så blev det, en grön och värmande spenatsoppa.

Det här behöv till ca 3 personer:
1 stor gul lök, hackad
olivolja
500 g hackad spenat
2 vitlöksklyftor
1,5 kryddstark korv (inte Scan), skuren i bitar
1 l ganska svag kycklingbuljong (vatten + tärning)
salt & vitpeppar
cayennepeppar
1 msk majsstärkelse

Gör så här:
Fräs den hackade löken i lite olja, salta & peppra. Krydda på ganska bra med cayennepeppar. Jag använde så mycket att det blev en lätt röd yta över löken. Lägg i spenaten och fräs till vätskan har kokat bort.

Pressa i vitlöken. Lägg i korven. Häll i vatten + buljongtärning. Låt soppan koka 10 – 15 minuter. Häll i majsstärkelsen. Vispa – och låt soppan koka ett par minuter till.

Det funkar minst lika bra att göra soppan på grönkål. Och vill man ha den vegetarisk är det bara att ta grönsaksbuljong och utesluta korven.

Soppan funkade verkligen. Den mättade, värmen och pepprigheten i cayennepeppar och korven lockade fram en extra portion.

MEN. Det finns ett men. Hunden ska ut på kvällspromenad – och det är min uppgift. Nu har temperaturen sjunkit ytterligare.

Visst är det kallt!

