Tror du att du är grym på vinsorter – och att du kan ”allt” om vin? Nu får du en chans att bevisa det. Nicogame har gett ut ”Ett vinspel” med 400 frågor av väldigt skiftande sort. Det finns allt från frågor av typen ”Vad passar bäst till rödspätta? Vitt vin eller portvin” – till frågor där i alla fall jag aldrig har hört talats om svaret.

Jag spelade vinspelet med hustrun och 14-åringen. Och ja, jag erkänner. Jag trodde jag skulle sopa banan med dem. Men de spelade i ett lag och länge låg vi jämsides. 14-åringen chansade vilt på frågorna. Ofta drog han till med något som han hört i Alsace i somras. Och ofta visade det sig stämma, som när han fick frågan vilken druva som används till rött vin i Bourgogne.

– Pinot nånting, svarade han. Pinot Gris, kanske. Nej, det ska nog vara nån mörk druva… Pinot Rouge… Pinot Noir! Det är ju svart.

Vinspelet finns att köpa i bokhandeln. Kanske kan det vara en del av en vinprovning. I asken ingår också en introduktion till vinprovning.

Och till sist: vinner rätt person det här spelet? Ja, det kan jag intyga. Jag vann.

