Etiketter

Kommer du ihåg hur det var för några år sedan? Så fort det kom till vinprat så var det någon som klämde fram med:
– Jag säger som amerikanerna: ABC, Anything but Chardonnay.
Sedan log de. Och käkade glatt upp fläskfilén, potatisgratängen och rödvinssåsen – utan att ha en aning om vilken potatissort, slags gris eller vilket rödvin som använts till maten.
Själv har jag alltid funnit det här ganska konstigt. Både för att det är en jäkla skillnad på fransk oekad Chardonnay och australisk tutti-frutti-smakande. Och för att det är ett exempel på vinsnobbism där vinet nagelfars in i minsta detalj, gärna med ett snobbigt spretande lillfinger, medan resten av måltiden bara är en utfyllnad.
För mig är vin gott, mat gott och ibland blir kombinationen bara helt fantastisk. Det är det när man först får stå och röra i grytorna, kanske sippa på ett första glas vin. Och därefter hittar rätt i kombinationen av smaker
Nu sitter jag med några lådor Alsacevin i källaren – den vanlig källare alltså, inte någon vinkällare – efter några Frankrikeveckor i somras. I smaklökarna sitter minnet av en god surkålsgryta, Choucroute garnie.
Häng med när jag lagar lite mat, tar en klunk vin och funderar lite.

